راهنماي آموزش و طريقه نگهداري و تعميرات تجهيزات هيدروليكي امداد و نجات
WEBER- HYDRAULIK

 

كاربرد قيچي ها

قيچي ها ابزار نجاتي هستند كه منحصرا براي بريدن قطعات مختلف وسايل نقليه طراحي شده اند.آنها براي نجات قربانيان گير افتاده ودر خطر به كار ميروند.از آنها براي بريدن در و سقف ، محورها و پايه هاي در ، فرمان و پره ها ي چرخ استفاده ميشود. به منظور بريدن اجسام سخت و خشك (مانند آرماتورهاي ساختماني ) تيغه ها شيار دار هستند (قيچي قفل بر )

نكات مهم      احتمال حادثه

نبايد هيچگونه تلاشي در جهت بريدن ميله فرمان،نگهدارنه هاي سپر قوي ، كمك فنر، ميله هاي ريل راه آهن ، لوله ها و ساير اجسام مشابه صورت مي گيرد .بريدن مواد سخت وخشك ممكن است سبب آسيب ديدن تيغه هاي قيچي شود. 

دقت كنيد هنگام بريدن اشيايي كه يك سر آنها آزاد است بوسيله تراشه ها و خرده هاي شئ آسيب نبينيد.

براي بريدن تا جايي كه ممكن است از قيچي قفل بر استفاده كنيدزيرا نيرويي كه براي بريدن بكار مي رود در آن بيشتر از هر جاي ديگر است.

 

عملکرد سوپاپ فشار در دسته کنترل:

 اگر اتصالات به خوبي در محل خود جا نيفتاده باشد مانع از برگشت روغن ميشود.در اين صورت سوپاپ فشار كه در دسته كنترول قرار دارد بطور اتوماتيك فعال شده و ابزار و عمليات را محافظت           مي كند .

فعال شدن سوپاپ فشار سبب چكه كردن رو غن از ته دسته ميشود.

فورا كليد رله موتور منبع انر ژي هیدرولیکی را در وضعیت خنثی قرار دهید و اتصالات را مجداداً به طور صحیح وصل کنید.

جدا كردن قيچي ها

براي جدا كردن اتصالات مابين قيچي ها وموتور منبع انرزي هيدروليكي بايد كليد رله رادروضعيت خنثي قرار دهيد. حالا مي توانيد قيچي را جدا كرده و ابزارديگري را به جاي آن به موتور منبع انر‍‍‍‍‍ژي هيدروليكي وصل نماييد.

وصل كردن مجدد قيچي مستلزم قرار دادن كليد رله در وضعيت خنثي مي باشد.

نوع . میزان باز شده قیچی ها

نقشه قطعات

كد كا لا

ميزان باز شدن تيغه

نوع

386.561.4

283.339.5

ميزان باز شدن تيغه بازوها

50 ميلي متر

S  50

385.031.5

180.558.4

ميزان باز شدن تيغه بازوها

140  ميلي متر

S140

384.315.7

059.347.6

ميزان باز شدن تيغه بازوها

185 ميلي متر

S180

386.135.0

593.286.6

ميزان باز شدن تيغه بازوها

200 ميلي متر

S200-49

386.135.0

593.069.3

ميزان باز شدن تيغه بازوها

260 ميلي متر

S260

396.646.7

593.208.4

ميزان باز شدن تيغه بازوها

270 ميلي متر

S270-71

386.646.7

593.206.8

ميزان باز شدن تيغه بازوها

165 ميلي متر

Rs165-65

386.646.7

593.345.5

ميزان باز شدن تيغه بازوها

170 ميلي متر

Rs170-105

تعويض تيغه هاي قيچي

آستين لاستيكي محافظ را برداريد، تيغه هاي قيچي را تا جائيكه لولا و حلقه اي كه لولا درون آن است قابل دسترس باشدببنديد. حلقه اي كه لولا درون آن جاي گرفته را خارج كنيد ولولا را از درون آن بيرون آوريد. پس از بيرون آوردن آستين لاستيكي محافظ، مهره 6 گوش و لولا،تيغه ها را خارج كنيد . تيغه ها و اولا ها را با روغن مناسب چرب كنيدو آنها را بترتيب عكس باز كردن دوباره ببنديد.هنگام محكم كردن مهره شش گوش به زمان پيچاندن مهره توجه داشته باشيدمثال (30-40N  M/S  140) لولا را با زاويه 15 درجه بپيچانيد.

تيز كردن تيغه هاي قيچي

تيغه هاي قيچي مي توانند بدون نياز به سختكاري مجدد(ابديده كردن مجدد) تا حدود 200 ميلي متر تيز شوند.در هنگام تيز كردن تيغه ها مطمئن شويد كه زاويه تيغه وپهناي تيغه حفظ شود.سح داخلي وصاف تيغه ها را تيز نكنيد.

تمامي ابزارو ضمائم آنها بايد در جاي خشك و پاكيزه نگهداري شوند.

عملكرد قيچي ها

دستگاه به كمك فشار دادن شاسي(دكمه فشاري) كه در دستگيره كنترول و در وضعيت اتو ماتيك مركزي قرار داشته ودو عملكرد همزمان دستگاه يعني سرعت وقدرت را كنترول مي كند بكار مي افتد.

وضعيت خنثي : دكمه شاسي (دكمه فشاري) توسط فنر در وضعيت خنثي نگهداشته ميشود.

بستن: بر آمدگيهاي ته سه گوش را فشار دهيد، تيغه هاي قيچي بسته مي شود.

باز كردن: برآمدگيهاي كروي را فشار دهيد، تيغه هاي قيچي باز ميشود.

براي از كار انداختن و توقف حركت : دكمه فشاري(شاسي) را آزاد كنيد.تيغه هاي قيچي بلا فاصله از حركت مي افتد (وضعيت خنثي) . فشار اضافي كه براي عملكرد در قيچي بكار رفته بود باقي               مي ماند. روغن اضافي كه در دسته كنترول جريان پيدا ميكند سبب ميشود كه قيچي بتواند در هر جهتي كه كار ميكند از حركت باز ايستد وبدون اينكه  به حا لت اوليه برگردد در همان حال باقي بماند.

براي روشن كردن دوباره دستگاه دكمه فشاري(شاسي)را كه روي آن باز يا بسته حك شده است بر حسب نياز فشار دهيد.

پس از استفاده يا در مواقع آماده باش تيغه هاي قيچي را كاملا باز كنيد.ميزان سرعت و فشار وارده بر تيغه هاي قيچي با بيشتر يا كمتر فشردن دكمه فشاري كنترول ميشود.اين بدان معناست كه براي رسيدن به حد اكثر سرعت و ماكزيمم نيرو بايد دكمه فشاري(شاسي) را تا ته فشار داد. 

نقص فني، دلايل، برطرف كردن نقص

در قيچي ها

 

نقص

دلايل

برطرف كردن نقص

قيچي نمي تواند از حداكثركارآيي

 خود بهرمند شود

دكمه فشاري (شاسي)

كاملا فشار داده نشده

دكمه فشاري را كاملا تا ته فشار دهيد

قيچي كار نميكند يا خلاف جهت

مورد نظر كار ميكند

در خلال تعويض شلنگها يا اتصالات جاي

لوله فشار روغن ((P با لوله بازگشت روغن (T)

عوض شده است

تعويض درست را با توجهبه انچه كه در توضيحات نگهداري گفته شده انجام دهيد

قيچي وصل نميشود

تجمع فشار بر اثر با لا رفتن دما

(اين عمل ممكن است موجب نشت روغن در

فاصاه موجود ما بين شلنگهاي دسته كنترول شود)

از سوپاپ فشار استفاده كنيد

نشت روغن در دسته كنترول

شتنگ بازگشت به خوبي وصل نشده است

كليد رله موتور پمپ را در وضعيت مركزي قرار داده و شلنگ را بطور صحيح متصل كنيد

عليرغم كار كردن دكمه هاي

كنترول قيچي كار نمي كند

شلنگ فشا قطع شده يا وصل نيست

كايد رله موتور پمپ را در وضعيت مركزي قرار داده و شلنگ را بطور صحيح متصل كنيد

روغن در شلنگها و اتصالات

آن چكه ميكند

شلنگها آسيب ديده اند

شلنگها را تعويض كنيد

سطح (رويه) شلنگها پوسيده واز

بين رفته است

با مايعات و محلولهاي شيميليي

قوي در تماس بوده است

شلنگها را تعويض كنيد

روغن در هر نيمه اتصالات

 نشتي (چكه) مي كند

نشتي

اتصا لات را تعويضكنيد

تيغه ها هنگام بريدن

 شل ورها هستند

تيغه ها به خوبي به سر قيچي

بسته نشده اند

تيغه ها را دوباره تنظيم كنيد

تجمع فشار در تيغه ها بدون اينكه بارگيري

 شوند در هنگام باز شدن يا بسته شدند

مهره شش گوش ولولاي مركزي

بيش از اندازه محكم شده اند

تيغه ها را دوباره تنظيم كنيد

تيغه ها آسيب ديده ا ند

تيغه ها كند شده اند

آنها (تيغه ها)را ميتوانيد تا  2 ميلي متر تيز كنيد در غير اينصورت آنهارا تعويض كنيد

 

 فكهاي شكافنده

فكهاي شكاف دهنده ابزار نجات هيدروليكي هستند كه اختصا صا براي شكاف دادن ،خارج كردن همراه با فشار وكشيدن طراحي شده اند. آنها براي نجات مصدومين گير افتاده و در خطر به كار مي روند.از فك شكاف دهنده براي شكستن و كندن درها وعقب كشيدن صندلي ها ،بلند كردن وسايل نقليه ، عقب كشيدن و جابجا كردن قسمتهاي مختلف وسايل نقليه به صورت افقي يا عمودي، خارج كردن لو له ها وپايه ها براي كندن ميله فرمان و بوجود آوردن راهي براي خروج مصدومين بكار ميروند.

از اين ابزار براي اهداف صنعتي هم استفاده مي شود.

نوكهاي فك شكاف دهنده بوسيله مهرهاي كه حول محور خاصي مي چرخد به بازوي شكاف دهنده متصل ميشود. براي تعويض نوك فك شكاف دهنده لولا را كه داخل سوراخ فنري كروي شكلي قرار دارد بيرون بكشيد. پس از تعويض نوك فك شكاف دهنده لولا را داخل سوراخ فرو بريد.هنگامي كه از جا افتادن لو لا مطمئن شديد آنرا تا انتها به داخل سوراخ فشار دهيد.

لولا ي مدلُ SP 35را از قسمت پايين وارد كنيد. لولا مدل SP 80 ، SP 60 وSP 40 را از بالا وارد كنيد.

بازوهاي فك شكاف دهنده مدل SP 35 ونوكهاي تمامي مدلهاي فكهاي شكاف دهنده به منظور جلوگيري از لغزيدن وليز خوردن اشياء در قسمت خارجي و داخلي آن دندانه دار است.توصيه ميشود كه از قسمتهاي دندانه دار براي شكافتن و بيرون آوردن (بافشار) استفاده شود. اگر مکرراً فک شکاف دهنده را داخل سوراخی که باز کرده ایم فرو ببریم مانع شکستن و سر خوردن نوک های فک شکاف دهنده و افزایش قدرت آن می شویم.

شكافتن : از نوك هاي فك شكاف دهنده مي توان براي شكافتن در عمليات نجات مخصوص، بطورمثال: براي بوجود آوردن راهي براي دستيابي به مصدومان در مواردی مانند : تصادفات اتوبوس یا قطار استفاده کرد.

كشيدن- زنجيرهاي كشنده:

ابتدا زنجير هاي كشنده را وصل كنيد .نوك فك شكاف دهنده را برداريد (جدا كنيد) فك شكاف دهنده را باز كنيد.

زنجير ها را با قلا بهايي در اطراف نقطه اي كه مي خوتهيد كشش بر آن وارد شود (مانند : ميله فرمان و يا محور جلويي ) محكم كنيد. زنجير را به گيره اي كه با لولا در نوك بازو هاي فك شكاف دهنده قرار دارد قفل كنيد.

براي محكم كردن زنجير هاي گيرها گيره را فشار دهيد وزنجير را تا جايي كه امكان دارد بكشيد. سپس فك شكاف دهنده را ببنديد .

اگر نيروي كششي زنجير ها براي عمليات كافي نيست عمليات نجات را با تنگ تر كردن زنجيرها ادامه دهيد .

به عبارت ديگرفك شكاف دهنده را باز كنيد.زنجير ها را مجددا تنگ كنيد و مجددا بكشيد.

 

نوع و ميزان شكافندگي در  فكهاي شكافنده

نقشه قطعات

كد كالا

مدل

نوع

385.723.9

593.046.4

ميزان شكاف دهندگي 620 ميلي متر

SP 35

386.058.2

593.077.4

ميزان شكاف دهندگي 710 مياي متر

SP 40

386.849.4

593.147.9

ميزان شكاف دهندگي 810 ميلي متر

SP 60

386.849.4

593.075.8

ميزان شكاف دهندگي 620 ميلي متر

SP 80

  

پيش از استفاده :

كليد رله موتورمنبع انر‍ژي را در حالت خنثي قرار دهيد . پوشش هاي محافظ را از روي اتصالات برداريد و شلنگهاي فشار قوي را متصل كنيد.پوششهاي محافظ رابه يكديگر متصل كنيد تا از ورود آلودگي وگرد و خاك جلو گيري كند .

نكات ودستورالعملهاي مهم

عملكرد سوپاپ فشار در دسته كنترول فك شكاف دهنده :

اگر اتصالات به خوبي در مكان خود جا نيا فتاده باشد مانع از برگشت روغن مي شونددر اين حالت سوپاپ فشاري كه در دسته كنترول قرار دارد بطور اتوماتيك فعا ل شده و ابزار را محافظت ميكند.

فعال شدن سوپاپ فشارسبب چكه كردن روغن از ته دسته ميشود. فورا كليد رله موتور منبع انرژي هيدروليكي را در وضعيت خنثي قرار دهيدو مجددا اتصالات را بطور صحيح وصل نماييد.

جدا كردن فك شكاف دهنده :

براي جدا كردن اتصالات ما بين فك شكاف دهنده و موتور منبع انرژي هيدرو ليكي كليد رله را در وضعيت خنثي قرار دهيد . اكنون ميتوانيد فك شكاف دهنده را جدا كنيد و ابزارديگري را به جاي آن متصل نماييد وصل كردن مجدد فك شكاف دهنده مستلزم قرار دادن كليد رله در وضعت خنثي مي باشد.

با زوهاي فك شكاف دهنده : 

در خلال عمليات مرقب عيوب با زوهاي فك شكاف دهنده باشد.اگر نياز بود عمليات را متو قف كنيد و ابزار را مجددا وصل نماييد. اگر نقص دستگاه بر طرف نشد و همچنان ادامه داشت بايد عمليات را متوقف كرد. در اين صورت با عامل فروش ويا يكي از عوامل صلا حيت دار كارخانه توليد كننده تماس بگيريد.

عملكرد اضطراري :

فكهاي شكاف دهنده ميتوانند به كمك پمپهاي دستي نيز عمل كنند . اما توجه داشته باشيد در آن صوت زمان باز و بسته شدن با زوها طو لاني تر خواهد شد .

 

  

عملكرد :

دستگاه به كمك فشار دادن شاسي (كليد يا دكمه فشاري) كه دردستگيره كنترول و در وضعيت اتوماتيك مركزي قرار داشته و دو عملكرد همزمان يعني سرعت وقدرت دستگاه را بر عهده دارد بكار مي افتد.

وضعيت خنثي :

شاسي (دكمه فشار ) به كمك فنري در وضعيت مركزي قرار مي گيرد .

باز كردن:برآمدگيهاي سه گوش را فشار دهيد تا بازوها ي فك شكاف دهنده باز شود.

بستن : بر آمدگيهاي كروي را فشار دهيد تا بازوها ي فك شكاف دهنده بسته شود.

براي از كار انداختن و توقف حركت دستگاه :

شاسي (دكمه فشاري) را آزاد كنيد. بازوها ي فك شكاف دهنده بلا فاصله از حركت باز مي ايستد (وضعيت خنثي ). فشار اضافي فك شكاف دهنده در هنگام بار گيري بواسطه سوپاپ دو گانه توقف كننده باقي مي ماند .

روغن اضافي كه در دسته كنترول جريان پيدا مي كند سبب مي شود كه فك شكاف دهنده بتواند در هرجهتي كه كار ميكند از حركت بايستد وبدون اينكه به حالت اوليه برگردد در همان حال باقي بماند .

براي روشن كردن دوباره دستگاه شاسي (دكمه فشاري) را كه روي آن نوشته شده است باز يا بسته بر حسب نياز فشار دهيد.بعد از استفاده يا در حالت آماده باش بازوهای فک شکاف دهنده را فقط تا حدود 3 میلیمتر ببندید